Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама
Woman in Movement: the Article of Ksenija Atanasijević on Euripides' Heroines
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Прилог у фокусу има антички књижевни канон кроз призму тумачења Ксеније Атанасијевић, и прецизније контекстуализацију њеног чланка „Жене у Еурипидовим трагедијама“ објављеног у Женском покрету 1/2. 1924, 1–12. Овај њен чланак је конципиран као компилација најважнијих карактеристика писца, сижеâ драми и истицања изузетних женских ликова, и садржи неколико веома вриједних увида који су до сада остали у потпуној сијенци научног интереса. Прво ћу дати контекст специфичног развоја ауторкиног философског одређења, да бих показала са ког мјеста она чита античку књижевност и трагедију. Овај контекст ће се показати корисним и у испитивању читање књижевности паралелно утиче на развој њене философске мисли и њеног виђења етичког утемељења феминизма. Затим ћу у најкраћем дати оквир уредничке политике Женског покрета, да бисмо могли претпоставити улогу овог чланка ка читалаштву часописа. Такође, у вредновању овог чланка ћу имати у виду тадашњи тренд у критицизму Еурипида. Надаље, скицираћу будуће п...равце и динамику студија рода/феминистичке књижевне теорије у домену грчке трагедије, да бисмо позиционирали мјесто чланка Атанасијевићеве који за пола вијека претходи поменутом академском току. На крају ћу издвојити неколико драгоцијених мисли из чланка и подијелити личну импресију која повезује тумачење Еурипида Ксеније Атанасијевић, њено интимно гравитирање ка овом трагичару, саме трагичке јунакиње, једну важну димензију философске оријентације Атанасијевићеве и фрагментарност као њену изабрану књижевну форму.
The presented paper focuses on ancient Greek literary canon through the lens of Ksenija Atanasijević’ interpretation, and more specifically on contextualization of her article “Women in Euripides’ tragedies” published in Women’s movement 1/2. 1924, 1–12. The said article compiles the most important features of the tragic writer, the plays’ summaries, the descriptions of the extraordinary female characters, and it contains few very significant remarks that have so far stayed in the shadow of the academic interest. First, I will present the context of the specific development of the author’s philosophical orientation, in order to examine the place from which she reads literature and ancient Greek tragedy. This context will also prove helpful in determining how literature paralelly impacts the development of her philosophical thought and her view on the ethical underpinning of feminism. Subsequently, I will outline the background of editorial politics of Women’s movement in order to hypot...hesize the role of this article towards the readers of the periodical. Furthermore, in the evaluation of the said article I will also bear in mind the contemporary trend in the literary critisim of Euripides. I will then sketch an image of the future scholarly directions and dynamics of gender studies and feminist literary theory in the domain of Greek tragedy, with the aim of positioning the Atanasijević’ article which antedates this kind of academic discourse for half a century. At the end I will stress out few valuable thoughts from the article and share a personal impresion that binds together the interpretation of Euripides by Ksenija Atanasijević, her intimate inclination towards this tragic poet, the heroines themselves, one important dimension of Atanasijević’ philosophical orientation and her chosen literary form of fragments.
Кључне речи:
Еурипид / философија живота / Бергсон (Henri Bergson, 1859–1941) / класичне науке / књижевни канон / феминистичко читање / Ksenija Atanasijević (1894–1981) / Ženski pokret / Euripides / Lebensphilosophie / Classics / literary canon / feminist readingИзвор:
Женски покрет (1920–1938) : зборник радова, 2021, 339-355Издавач:
- Београд : Институт за књижевност и уметност / Belgrade : Institute for Literature and Arts
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200173 (Етнографски институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200173)
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Шијаковић Маиданик, Ђурђина PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13868 AB - Прилог у фокусу има антички књижевни канон кроз призму тумачења Ксеније Атанасијевић, и прецизније контекстуализацију њеног чланка „Жене у Еурипидовим трагедијама“ објављеног у Женском покрету 1/2. 1924, 1–12. Овај њен чланак је конципиран као компилација најважнијих карактеристика писца, сижеâ драми и истицања изузетних женских ликова, и садржи неколико веома вриједних увида који су до сада остали у потпуној сијенци научног интереса. Прво ћу дати контекст специфичног развоја ауторкиног философског одређења, да бих показала са ког мјеста она чита античку књижевност и трагедију. Овај контекст ће се показати корисним и у испитивању читање књижевности паралелно утиче на развој њене философске мисли и њеног виђења етичког утемељења феминизма. Затим ћу у најкраћем дати оквир уредничке политике Женског покрета, да бисмо могли претпоставити улогу овог чланка ка читалаштву часописа. Такође, у вредновању овог чланка ћу имати у виду тадашњи тренд у критицизму Еурипида. Надаље, скицираћу будуће правце и динамику студија рода/феминистичке књижевне теорије у домену грчке трагедије, да бисмо позиционирали мјесто чланка Атанасијевићеве који за пола вијека претходи поменутом академском току. На крају ћу издвојити неколико драгоцијених мисли из чланка и подијелити личну импресију која повезује тумачење Еурипида Ксеније Атанасијевић, њено интимно гравитирање ка овом трагичару, саме трагичке јунакиње, једну важну димензију философске оријентације Атанасијевићеве и фрагментарност као њену изабрану књижевну форму. AB - The presented paper focuses on ancient Greek literary canon through the lens of Ksenija Atanasijević’ interpretation, and more specifically on contextualization of her article “Women in Euripides’ tragedies” published in Women’s movement 1/2. 1924, 1–12. The said article compiles the most important features of the tragic writer, the plays’ summaries, the descriptions of the extraordinary female characters, and it contains few very significant remarks that have so far stayed in the shadow of the academic interest. First, I will present the context of the specific development of the author’s philosophical orientation, in order to examine the place from which she reads literature and ancient Greek tragedy. This context will also prove helpful in determining how literature paralelly impacts the development of her philosophical thought and her view on the ethical underpinning of feminism. Subsequently, I will outline the background of editorial politics of Women’s movement in order to hypothesize the role of this article towards the readers of the periodical. Furthermore, in the evaluation of the said article I will also bear in mind the contemporary trend in the literary critisim of Euripides. I will then sketch an image of the future scholarly directions and dynamics of gender studies and feminist literary theory in the domain of Greek tragedy, with the aim of positioning the Atanasijević’ article which antedates this kind of academic discourse for half a century. At the end I will stress out few valuable thoughts from the article and share a personal impresion that binds together the interpretation of Euripides by Ksenija Atanasijević, her intimate inclination towards this tragic poet, the heroines themselves, one important dimension of Atanasijević’ philosophical orientation and her chosen literary form of fragments. PB - Београд : Институт за књижевност и уметност / Belgrade : Institute for Literature and Arts T2 - Женски покрет (1920–1938) : зборник радова T1 - Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама T1 - Woman in Movement: the Article of Ksenija Atanasijević on Euripides' Heroines SP - 339 EP - 355 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13868 ER -
@inbook{ author = "Шијаковић Маиданик, Ђурђина", year = "2021", abstract = "Прилог у фокусу има антички књижевни канон кроз призму тумачења Ксеније Атанасијевић, и прецизније контекстуализацију њеног чланка „Жене у Еурипидовим трагедијама“ објављеног у Женском покрету 1/2. 1924, 1–12. Овај њен чланак је конципиран као компилација најважнијих карактеристика писца, сижеâ драми и истицања изузетних женских ликова, и садржи неколико веома вриједних увида који су до сада остали у потпуној сијенци научног интереса. Прво ћу дати контекст специфичног развоја ауторкиног философског одређења, да бих показала са ког мјеста она чита античку књижевност и трагедију. Овај контекст ће се показати корисним и у испитивању читање књижевности паралелно утиче на развој њене философске мисли и њеног виђења етичког утемељења феминизма. Затим ћу у најкраћем дати оквир уредничке политике Женског покрета, да бисмо могли претпоставити улогу овог чланка ка читалаштву часописа. Такође, у вредновању овог чланка ћу имати у виду тадашњи тренд у критицизму Еурипида. Надаље, скицираћу будуће правце и динамику студија рода/феминистичке књижевне теорије у домену грчке трагедије, да бисмо позиционирали мјесто чланка Атанасијевићеве који за пола вијека претходи поменутом академском току. На крају ћу издвојити неколико драгоцијених мисли из чланка и подијелити личну импресију која повезује тумачење Еурипида Ксеније Атанасијевић, њено интимно гравитирање ка овом трагичару, саме трагичке јунакиње, једну важну димензију философске оријентације Атанасијевићеве и фрагментарност као њену изабрану књижевну форму., The presented paper focuses on ancient Greek literary canon through the lens of Ksenija Atanasijević’ interpretation, and more specifically on contextualization of her article “Women in Euripides’ tragedies” published in Women’s movement 1/2. 1924, 1–12. The said article compiles the most important features of the tragic writer, the plays’ summaries, the descriptions of the extraordinary female characters, and it contains few very significant remarks that have so far stayed in the shadow of the academic interest. First, I will present the context of the specific development of the author’s philosophical orientation, in order to examine the place from which she reads literature and ancient Greek tragedy. This context will also prove helpful in determining how literature paralelly impacts the development of her philosophical thought and her view on the ethical underpinning of feminism. Subsequently, I will outline the background of editorial politics of Women’s movement in order to hypothesize the role of this article towards the readers of the periodical. Furthermore, in the evaluation of the said article I will also bear in mind the contemporary trend in the literary critisim of Euripides. I will then sketch an image of the future scholarly directions and dynamics of gender studies and feminist literary theory in the domain of Greek tragedy, with the aim of positioning the Atanasijević’ article which antedates this kind of academic discourse for half a century. At the end I will stress out few valuable thoughts from the article and share a personal impresion that binds together the interpretation of Euripides by Ksenija Atanasijević, her intimate inclination towards this tragic poet, the heroines themselves, one important dimension of Atanasijević’ philosophical orientation and her chosen literary form of fragments.", publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност / Belgrade : Institute for Literature and Arts", journal = "Женски покрет (1920–1938) : зборник радова", booktitle = "Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама, Woman in Movement: the Article of Ksenija Atanasijević on Euripides' Heroines", pages = "339-355", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13868" }
Шијаковић Маиданик, Ђ.. (2021). Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама. in Женски покрет (1920–1938) : зборник радова Београд : Институт за књижевност и уметност / Belgrade : Institute for Literature and Arts., 339-355. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13868
Шијаковић Маиданик Ђ. Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама. in Женски покрет (1920–1938) : зборник радова. 2021;:339-355. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13868 .
Шијаковић Маиданик, Ђурђина, "Жена у покрету: чланак Ксеније Атанасијевић о Еурипидовим јунакињама" in Женски покрет (1920–1938) : зборник радова (2021):339-355, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13868 .