Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici
Voice and Technique/Technology in Contemporary Music
Аутори
Radovanović, BojanaОстала ауторства
Leković, BiljanaStojanović-Novičić, Dragana
Miladinović Prica, Ivana
Šuvaković, Miodrag
Medić, Ivana
Докторска теза (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Predmet disertacije Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici jeste odnos glasa u savremenoj muzici prema vokalnoj tehnici i tehnologiji snimanja, obrade i manipulacije zvuka. Baveći se izvođačkim glasom u savremenoj umetničkoj, popularnoj i crossover muzici, nastojala sam da pokažem na koji način specifične, tj. proširene vokalne tehnike i mogućnosti nove tehnologije utiču na aktuelnu vokalnu produkciju. Moja polazišna hipoteza bazirana je na ideji da je drugost glasa, koja se do tada temeljila na upotrebi proširenih vokalnih tehnika i tehnologije, u muzici nastaloj od sedamdesetih godina 20. veka naovamo dovedena u pitanje, kao i da je podela između Prvih (konvencionalnih, ʻnormalnih’, uobičajenih) i Drugih (nekonvencionalnih, ʻne-normalnih’, neuobičajenih) glasova ublažena. U odnosu na ʻtipove’ glasovnog ponašanja koje proučavam, moja pažnja bila je usmerena prevashodno na polje umetničko-avangardne i nekomercijalne/underground popularne muzike, odnosno, ekstremne metal muzike,... kao i primere interdisciplinarnih umetničkih radova koji se baziraju u izvođačkim umetnostima. Kriterijumi za odabir relevantnih primera ovakve muzičke prakse odnosili su se na uvođenje, definisanje, kao i teorijsko i pedagoško eksplikovanje novih i proširenih vokalnih tehnika; inovativni odnos prema tehnologiji snimanja i manipulacije zvuka; te promenljivi odnos između kompozitora i izvođača, u teorijskom i praktičnom pogledu.
Ciljevi ovog rada su: sagledavanje relevantne muzikološke i šire-humanističke literature radi utvrđivanja trenutnog mesta glasa i tendencija teorijske misli o njemu, te zasnivanje svojevrsne teorije (muzičkog) glasa, prevashodno u našoj sredini; doprinos teoretizaciji proširenih vokalnih tehnika i utvrđivanje platforme za njihovo proučavanje iz interdisciplinarno usmerene muzikološke perspektive; istraživanje Drugog glasa u savremenoj muzici; utvrđivanje odnosa savremenog (muzičkog) glasa prema novim tehnologijama.
S tim na umu, glas sam najpre razmatrala kroz teorijsku prizmu, izoštravajući fokus sa filozofskih rasprava na istaknute muzikološke doprinose. Na taj način kreirala sam osnovu za ustanovljenje sopstvene teorijske baze glasa u muzici. Potom sam istorijski sagledala formiranje Prvog muzičkog glasa Zapadnog sveta kroz prizmu vokalne tehnike i istorije vokalne pedagogije, te ukazala na raznolike odnose glasa i tehnologije koji su se formirali kroz mogućnosti čuvanja, amplifikacije, modifikacije i sinteze glasa. Glas u savremenoj muzici posmatrala sam u širem i užem smislu: širom definicijom obuhvatila sam Drugi glas u muzici 20. veka u njegovom avangardnom, neoavangardnom i eksperimentalnom ruhu. U odnosu na tu postavku, potom sam definisala ekstremni glas i tehnološki glas, tj. glas kiborga, avatara i
posthumani glas, koji nastaju iz Drugog glasa, odgovaraju užoj definiciji savremenosti i na specifičan način rade sa postulatima drugosti. Uzimajući u obzir ‘samo’ one prakse koje se ističu svojom naročitom upotrebom vokalne tehnike i tehnologije, u ovoj disertaciji napravljen je inicijalni korak u procesu razumevanja potencijala savremenog muzičkog glasa.
The subject of the dissertation titled Voice and Technique/Technology in Contemporary Music is the relationship between the voice in contemporary music and the vocal technique and technology of recording, processing, and manipulating the sound. By focusing on the performing voice, I have sought to show how extended vocal techniques and the possibilities of the new technology affect the current vocal production. My hypothesis is based on the idea that the otherness of voice, which was based on the usage of extended techniques and technology throughout the 20th century, is challenged in the music created since the 1970s, as well as on the assumption that the division between the First (conventional/‘normal’/usual) and the Other (unconventional, not-normal, unusual) voices is mitigated. Here I intend to examine different 'types' of vocal behaviour while focusing primarily on avant-garde art music and noncommercial/underground popular music (extreme metal), as well as examples of the artis...tic creations based in performing arts in general. The criteria for the selection of the relevant case studies aims to introduce a new definition, as well as a theoretical and pedagogical explication of new and extended vocal techniques; innovative approach to technology for recording and manipulation of the sound; interchangeable relation between composer and performer figure, in theory and practice.
The goals of this dissertation are: examination of the relevant sources in musicology and humanities in order to evaluate the place of voice in existing literature on this subject, and the establishment of a theory of (musical) voice; contribution to the scholarship of extended vocal techniques while creating a platform for studying this subject from an interdisciplinary musicological perspective; researching the Other voice in contemporary music; determining the nature of the relation between the contemporary (musical) voice and new technologies.
With this in mind, I approached the voice studies from the theoretical perspective, focusing on philosophical debates and expanding towards relevant musicological sources. By doing so, I have created a foundation for my own proposition of my theory of (musical) voice. After that, I reviewed the formation of the First voice of the Western world through the prism of vocal technique and pedagogy, while indicating the diverse relations between voice and technology through the history of preservation, amplification, modification, and synthesis of voice. Voice in contemporary music was viewed in the broader and narrower sense: the broad definition included the Other voice in the music of the 20th century in its avant-garde, neo-avant-garde, and experimental forms. With that in mind, I defined the extreme voice and the technological voice (the voice of cyborgs, avatars, and posthumans), both of which have the origin in the Other voice but work with the otherness in a specific mode. By including the practices that specifically factor in extended vocal techniques and technology, this dissertation is the initial step towards understanding the potential of contemporary musical voice.
Кључне речи:
glas / vokalna tehnika / tehnologija / savremena muzika / proširene vokalne tehnike / Drugi glas / ekstremni metal / posthumani glas / muzikologija / studije glasa / voice / vocal technique / technology / contemporary music / extended vocal techniques / the Other voice / extreme metal / posthuman voice / musicology / voice studiesИзвор:
2021Издавач:
- Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti
Финансирање / пројекти:
- Идентитети српске музике од локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Колекције
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - THES AU - Radovanović, Bojana PY - 2021 UR - http://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/567 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13121 AB - Predmet disertacije Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici jeste odnos glasa u savremenoj muzici prema vokalnoj tehnici i tehnologiji snimanja, obrade i manipulacije zvuka. Baveći se izvođačkim glasom u savremenoj umetničkoj, popularnoj i crossover muzici, nastojala sam da pokažem na koji način specifične, tj. proširene vokalne tehnike i mogućnosti nove tehnologije utiču na aktuelnu vokalnu produkciju. Moja polazišna hipoteza bazirana je na ideji da je drugost glasa, koja se do tada temeljila na upotrebi proširenih vokalnih tehnika i tehnologije, u muzici nastaloj od sedamdesetih godina 20. veka naovamo dovedena u pitanje, kao i da je podela između Prvih (konvencionalnih, ʻnormalnih’, uobičajenih) i Drugih (nekonvencionalnih, ʻne-normalnih’, neuobičajenih) glasova ublažena. U odnosu na ʻtipove’ glasovnog ponašanja koje proučavam, moja pažnja bila je usmerena prevashodno na polje umetničko-avangardne i nekomercijalne/underground popularne muzike, odnosno, ekstremne metal muzike, kao i primere interdisciplinarnih umetničkih radova koji se baziraju u izvođačkim umetnostima. Kriterijumi za odabir relevantnih primera ovakve muzičke prakse odnosili su se na uvođenje, definisanje, kao i teorijsko i pedagoško eksplikovanje novih i proširenih vokalnih tehnika; inovativni odnos prema tehnologiji snimanja i manipulacije zvuka; te promenljivi odnos između kompozitora i izvođača, u teorijskom i praktičnom pogledu. Ciljevi ovog rada su: sagledavanje relevantne muzikološke i šire-humanističke literature radi utvrđivanja trenutnog mesta glasa i tendencija teorijske misli o njemu, te zasnivanje svojevrsne teorije (muzičkog) glasa, prevashodno u našoj sredini; doprinos teoretizaciji proširenih vokalnih tehnika i utvrđivanje platforme za njihovo proučavanje iz interdisciplinarno usmerene muzikološke perspektive; istraživanje Drugog glasa u savremenoj muzici; utvrđivanje odnosa savremenog (muzičkog) glasa prema novim tehnologijama. S tim na umu, glas sam najpre razmatrala kroz teorijsku prizmu, izoštravajući fokus sa filozofskih rasprava na istaknute muzikološke doprinose. Na taj način kreirala sam osnovu za ustanovljenje sopstvene teorijske baze glasa u muzici. Potom sam istorijski sagledala formiranje Prvog muzičkog glasa Zapadnog sveta kroz prizmu vokalne tehnike i istorije vokalne pedagogije, te ukazala na raznolike odnose glasa i tehnologije koji su se formirali kroz mogućnosti čuvanja, amplifikacije, modifikacije i sinteze glasa. Glas u savremenoj muzici posmatrala sam u širem i užem smislu: širom definicijom obuhvatila sam Drugi glas u muzici 20. veka u njegovom avangardnom, neoavangardnom i eksperimentalnom ruhu. U odnosu na tu postavku, potom sam definisala ekstremni glas i tehnološki glas, tj. glas kiborga, avatara i posthumani glas, koji nastaju iz Drugog glasa, odgovaraju užoj definiciji savremenosti i na specifičan način rade sa postulatima drugosti. Uzimajući u obzir ‘samo’ one prakse koje se ističu svojom naročitom upotrebom vokalne tehnike i tehnologije, u ovoj disertaciji napravljen je inicijalni korak u procesu razumevanja potencijala savremenog muzičkog glasa. AB - The subject of the dissertation titled Voice and Technique/Technology in Contemporary Music is the relationship between the voice in contemporary music and the vocal technique and technology of recording, processing, and manipulating the sound. By focusing on the performing voice, I have sought to show how extended vocal techniques and the possibilities of the new technology affect the current vocal production. My hypothesis is based on the idea that the otherness of voice, which was based on the usage of extended techniques and technology throughout the 20th century, is challenged in the music created since the 1970s, as well as on the assumption that the division between the First (conventional/‘normal’/usual) and the Other (unconventional, not-normal, unusual) voices is mitigated. Here I intend to examine different 'types' of vocal behaviour while focusing primarily on avant-garde art music and noncommercial/underground popular music (extreme metal), as well as examples of the artistic creations based in performing arts in general. The criteria for the selection of the relevant case studies aims to introduce a new definition, as well as a theoretical and pedagogical explication of new and extended vocal techniques; innovative approach to technology for recording and manipulation of the sound; interchangeable relation between composer and performer figure, in theory and practice. The goals of this dissertation are: examination of the relevant sources in musicology and humanities in order to evaluate the place of voice in existing literature on this subject, and the establishment of a theory of (musical) voice; contribution to the scholarship of extended vocal techniques while creating a platform for studying this subject from an interdisciplinary musicological perspective; researching the Other voice in contemporary music; determining the nature of the relation between the contemporary (musical) voice and new technologies. With this in mind, I approached the voice studies from the theoretical perspective, focusing on philosophical debates and expanding towards relevant musicological sources. By doing so, I have created a foundation for my own proposition of my theory of (musical) voice. After that, I reviewed the formation of the First voice of the Western world through the prism of vocal technique and pedagogy, while indicating the diverse relations between voice and technology through the history of preservation, amplification, modification, and synthesis of voice. Voice in contemporary music was viewed in the broader and narrower sense: the broad definition included the Other voice in the music of the 20th century in its avant-garde, neo-avant-garde, and experimental forms. With that in mind, I defined the extreme voice and the technological voice (the voice of cyborgs, avatars, and posthumans), both of which have the origin in the Other voice but work with the otherness in a specific mode. By including the practices that specifically factor in extended vocal techniques and technology, this dissertation is the initial step towards understanding the potential of contemporary musical voice. PB - Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti T1 - Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici T1 - Voice and Technique/Technology in Contemporary Music DO - RG.2.2.13603.32800 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13121 ER -
@phdthesis{ author = "Radovanović, Bojana", year = "2021", abstract = "Predmet disertacije Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici jeste odnos glasa u savremenoj muzici prema vokalnoj tehnici i tehnologiji snimanja, obrade i manipulacije zvuka. Baveći se izvođačkim glasom u savremenoj umetničkoj, popularnoj i crossover muzici, nastojala sam da pokažem na koji način specifične, tj. proširene vokalne tehnike i mogućnosti nove tehnologije utiču na aktuelnu vokalnu produkciju. Moja polazišna hipoteza bazirana je na ideji da je drugost glasa, koja se do tada temeljila na upotrebi proširenih vokalnih tehnika i tehnologije, u muzici nastaloj od sedamdesetih godina 20. veka naovamo dovedena u pitanje, kao i da je podela između Prvih (konvencionalnih, ʻnormalnih’, uobičajenih) i Drugih (nekonvencionalnih, ʻne-normalnih’, neuobičajenih) glasova ublažena. U odnosu na ʻtipove’ glasovnog ponašanja koje proučavam, moja pažnja bila je usmerena prevashodno na polje umetničko-avangardne i nekomercijalne/underground popularne muzike, odnosno, ekstremne metal muzike, kao i primere interdisciplinarnih umetničkih radova koji se baziraju u izvođačkim umetnostima. Kriterijumi za odabir relevantnih primera ovakve muzičke prakse odnosili su se na uvođenje, definisanje, kao i teorijsko i pedagoško eksplikovanje novih i proširenih vokalnih tehnika; inovativni odnos prema tehnologiji snimanja i manipulacije zvuka; te promenljivi odnos između kompozitora i izvođača, u teorijskom i praktičnom pogledu. Ciljevi ovog rada su: sagledavanje relevantne muzikološke i šire-humanističke literature radi utvrđivanja trenutnog mesta glasa i tendencija teorijske misli o njemu, te zasnivanje svojevrsne teorije (muzičkog) glasa, prevashodno u našoj sredini; doprinos teoretizaciji proširenih vokalnih tehnika i utvrđivanje platforme za njihovo proučavanje iz interdisciplinarno usmerene muzikološke perspektive; istraživanje Drugog glasa u savremenoj muzici; utvrđivanje odnosa savremenog (muzičkog) glasa prema novim tehnologijama. S tim na umu, glas sam najpre razmatrala kroz teorijsku prizmu, izoštravajući fokus sa filozofskih rasprava na istaknute muzikološke doprinose. Na taj način kreirala sam osnovu za ustanovljenje sopstvene teorijske baze glasa u muzici. Potom sam istorijski sagledala formiranje Prvog muzičkog glasa Zapadnog sveta kroz prizmu vokalne tehnike i istorije vokalne pedagogije, te ukazala na raznolike odnose glasa i tehnologije koji su se formirali kroz mogućnosti čuvanja, amplifikacije, modifikacije i sinteze glasa. Glas u savremenoj muzici posmatrala sam u širem i užem smislu: širom definicijom obuhvatila sam Drugi glas u muzici 20. veka u njegovom avangardnom, neoavangardnom i eksperimentalnom ruhu. U odnosu na tu postavku, potom sam definisala ekstremni glas i tehnološki glas, tj. glas kiborga, avatara i posthumani glas, koji nastaju iz Drugog glasa, odgovaraju užoj definiciji savremenosti i na specifičan način rade sa postulatima drugosti. Uzimajući u obzir ‘samo’ one prakse koje se ističu svojom naročitom upotrebom vokalne tehnike i tehnologije, u ovoj disertaciji napravljen je inicijalni korak u procesu razumevanja potencijala savremenog muzičkog glasa., The subject of the dissertation titled Voice and Technique/Technology in Contemporary Music is the relationship between the voice in contemporary music and the vocal technique and technology of recording, processing, and manipulating the sound. By focusing on the performing voice, I have sought to show how extended vocal techniques and the possibilities of the new technology affect the current vocal production. My hypothesis is based on the idea that the otherness of voice, which was based on the usage of extended techniques and technology throughout the 20th century, is challenged in the music created since the 1970s, as well as on the assumption that the division between the First (conventional/‘normal’/usual) and the Other (unconventional, not-normal, unusual) voices is mitigated. Here I intend to examine different 'types' of vocal behaviour while focusing primarily on avant-garde art music and noncommercial/underground popular music (extreme metal), as well as examples of the artistic creations based in performing arts in general. The criteria for the selection of the relevant case studies aims to introduce a new definition, as well as a theoretical and pedagogical explication of new and extended vocal techniques; innovative approach to technology for recording and manipulation of the sound; interchangeable relation between composer and performer figure, in theory and practice. The goals of this dissertation are: examination of the relevant sources in musicology and humanities in order to evaluate the place of voice in existing literature on this subject, and the establishment of a theory of (musical) voice; contribution to the scholarship of extended vocal techniques while creating a platform for studying this subject from an interdisciplinary musicological perspective; researching the Other voice in contemporary music; determining the nature of the relation between the contemporary (musical) voice and new technologies. With this in mind, I approached the voice studies from the theoretical perspective, focusing on philosophical debates and expanding towards relevant musicological sources. By doing so, I have created a foundation for my own proposition of my theory of (musical) voice. After that, I reviewed the formation of the First voice of the Western world through the prism of vocal technique and pedagogy, while indicating the diverse relations between voice and technology through the history of preservation, amplification, modification, and synthesis of voice. Voice in contemporary music was viewed in the broader and narrower sense: the broad definition included the Other voice in the music of the 20th century in its avant-garde, neo-avant-garde, and experimental forms. With that in mind, I defined the extreme voice and the technological voice (the voice of cyborgs, avatars, and posthumans), both of which have the origin in the Other voice but work with the otherness in a specific mode. By including the practices that specifically factor in extended vocal techniques and technology, this dissertation is the initial step towards understanding the potential of contemporary musical voice.", publisher = "Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti", title = "Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici, Voice and Technique/Technology in Contemporary Music", doi = "RG.2.2.13603.32800", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13121" }
Radovanović, B.. (2021). Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici. Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti.. https://doi.org/RG.2.2.13603.32800 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13121
Radovanović B. Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici. 2021;. doi:RG.2.2.13603.32800 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13121 .
Radovanović, Bojana, "Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici" (2021), https://doi.org/RG.2.2.13603.32800 ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13121 .