Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar
Између традиције и субверзије. Третман фолклоризованих музичких референци у раним дугометражним филмовима Педра Алмодовара
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The subject of this paper is the unconventional and highly subversive treatment of musical material of folkloric origin in the films of Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) and Labyrinth of Passion (Laberinto de pasiones, 1982). These films are representative examples of the director’s experimental artistic poetics based on the interweaving of local and global cultural features. The focus is, therefore, on the folkloric elements of the Spanish and Catalan musical tradition and their transformation and recontextualisation in relation to the socio-political reality of post-fascist Spain. Consequently, well-known theatrical musical pieces and dances such as the pasodoble, zarzuela and sardana acquire transgressive qualities through an unusual play with traditional and postmodern signifiers, aimed at overthrowing conservative patriarchal authority under the Francoist regime.
Предмет истраживања у овом раду јесте неконвенционални и крајње субверзиван третман музичког материјала фолклорне провенијенције у филмовима Педра Алмодовара – Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) и Лавиринт страсти (Laberinto de pasiones, 1982). Ријеч је, дакле, о оним филмовима који се могу сматрати репрезентативним примјером редитељеве експерименталне умјетничке
поетике, засноване на међусобном преплитању локалних и глобалних обиљежја културе. Нагласак је, притом, на фолклорним елементима шпанске и каталонске музичке традиције, и њиховој трансформацији и реконтекстуализацији у односу на друштвено-политичку реалност
постфашистичке Шпаније. Тако и препознатљиви музичко-сценски и плесни облици попут пасадобла, зарзуеле и сардане, кроз несвакидашњу игру традиционалних и постмодернистичких означитеља, попримају трансгресивна својства којим се у значајној мјери поништава конзервативни патријархални ауторитет у доба франкизма.
Кључне речи:
Pedro Almodóvar / film music / musical folklore / Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap / Labyrinth of Passion / Педро Алмодовар / филмска музика / музички фолклор / Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле / Лавиринт страстиИзвор:
Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 2022, 1, 32, 162-181Издавач:
- Београд : Музиколошки институт САНУ
DOI: 10.2298/MUZ2232161B
Cobiss ID: 173918727
ISSN: Print: 1450-9814; Online: 2406-0976
[ Google Scholar ]Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Buljančević, Rastko PY - 2022 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13052 AB - The subject of this paper is the unconventional and highly subversive treatment of musical material of folkloric origin in the films of Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) and Labyrinth of Passion (Laberinto de pasiones, 1982). These films are representative examples of the director’s experimental artistic poetics based on the interweaving of local and global cultural features. The focus is, therefore, on the folkloric elements of the Spanish and Catalan musical tradition and their transformation and recontextualisation in relation to the socio-political reality of post-fascist Spain. Consequently, well-known theatrical musical pieces and dances such as the pasodoble, zarzuela and sardana acquire transgressive qualities through an unusual play with traditional and postmodern signifiers, aimed at overthrowing conservative patriarchal authority under the Francoist regime. AB - Предмет истраживања у овом раду јесте неконвенционални и крајње субверзиван третман музичког материјала фолклорне провенијенције у филмовима Педра Алмодовара – Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) и Лавиринт страсти (Laberinto de pasiones, 1982). Ријеч је, дакле, о оним филмовима који се могу сматрати репрезентативним примјером редитељеве експерименталне умјетничке поетике, засноване на међусобном преплитању локалних и глобалних обиљежја културе. Нагласак је, притом, на фолклорним елементима шпанске и каталонске музичке традиције, и њиховој трансформацији и реконтекстуализацији у односу на друштвено-политичку реалност постфашистичке Шпаније. Тако и препознатљиви музичко-сценски и плесни облици попут пасадобла, зарзуеле и сардане, кроз несвакидашњу игру традиционалних и постмодернистичких означитеља, попримају трансгресивна својства којим се у значајној мјери поништава конзервативни патријархални ауторитет у доба франкизма. PB - Београд : Музиколошки институт САНУ T2 - Музикологија / Musicology 32 (I/2022) T1 - Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar T1 - Између традиције и субверзије. Третман фолклоризованих музичких референци у раним дугометражним филмовима Педра Алмодовара SP - 162 EP - 181 VL - 1 IS - 32 DO - 10.2298/MUZ2232161B UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052 ER -
@article{ author = "Buljančević, Rastko", year = "2022", abstract = "The subject of this paper is the unconventional and highly subversive treatment of musical material of folkloric origin in the films of Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) and Labyrinth of Passion (Laberinto de pasiones, 1982). These films are representative examples of the director’s experimental artistic poetics based on the interweaving of local and global cultural features. The focus is, therefore, on the folkloric elements of the Spanish and Catalan musical tradition and their transformation and recontextualisation in relation to the socio-political reality of post-fascist Spain. Consequently, well-known theatrical musical pieces and dances such as the pasodoble, zarzuela and sardana acquire transgressive qualities through an unusual play with traditional and postmodern signifiers, aimed at overthrowing conservative patriarchal authority under the Francoist regime., Предмет истраживања у овом раду јесте неконвенционални и крајње субверзиван третман музичког материјала фолклорне провенијенције у филмовима Педра Алмодовара – Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) и Лавиринт страсти (Laberinto de pasiones, 1982). Ријеч је, дакле, о оним филмовима који се могу сматрати репрезентативним примјером редитељеве експерименталне умјетничке поетике, засноване на међусобном преплитању локалних и глобалних обиљежја културе. Нагласак је, притом, на фолклорним елементима шпанске и каталонске музичке традиције, и њиховој трансформацији и реконтекстуализацији у односу на друштвено-политичку реалност постфашистичке Шпаније. Тако и препознатљиви музичко-сценски и плесни облици попут пасадобла, зарзуеле и сардане, кроз несвакидашњу игру традиционалних и постмодернистичких означитеља, попримају трансгресивна својства којим се у значајној мјери поништава конзервативни патријархални ауторитет у доба франкизма.", publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ", journal = "Музикологија / Musicology 32 (I/2022)", title = "Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar, Између традиције и субверзије. Третман фолклоризованих музичких референци у раним дугометражним филмовима Педра Алмодовара", pages = "162-181", volume = "1", number = "32", doi = "10.2298/MUZ2232161B", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052" }
Buljančević, R.. (2022). Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022) Београд : Музиколошки институт САНУ., 1(32), 162-181. https://doi.org/10.2298/MUZ2232161B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052
Buljančević R. Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022). 2022;1(32):162-181. doi:10.2298/MUZ2232161B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052 .
Buljančević, Rastko, "Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar" in Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 1, no. 32 (2022):162-181, https://doi.org/10.2298/MUZ2232161B ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052 .