Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике
Prakosovo : the Slavic and Indo-European roots of the Serbian epics
Књига (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Ова књига има један наслов који звучи необично, можда загонетно, и један поднаслов који га само делимично појашњава. Стога ћу најпре покуша- ти да укратко и што јасније оцртам проблем којим ћемо се бавити на страни- цама које следе. Шта значи Пракосово? Предметком пра- у научним сложе- ницама означавамо нешто што спада у прошлост с ону страну наших пози- тивних знања. ПраисториЈа неке појаве је онај период њеног постојања који претходи времену од када је она забележена у расположивим историјским изворима. У том смислу, кованица Пракосово означава јуначке песме о боју на Косову у облику у којем су оне постојале — боље речено, могле постојати — у доба не само пре њихових најранијих записа, и не само пре још ранијих посредних сведочанстава о постојању и развитку косовске епопеје и легенде, него и пре самог историјског догађаја о којем те песме говоре, битке између Срба и Турака на Косову пољу на Видовдан 1389. године. Некоме се оваква дефиниција може учинити апсурдна: како се могло певати... о догађају које се још није догодио? Треба, међутим, указати на условност ознака са пра-. На пример, Прасловени су за нас преци историјски познатих Словена, како год да су се звали, Словени или слично или сасвим друкчије. Исто тако легитимна је претпоставка да су Срби и пре 1389. поседовали епску традицију о великом одсудном боју са одређеним главним ликовима и мотивима која је до та- да била везана за неку другу, ранију конкретну битку и њене судеонике, да би тада, под снажним утицајем великог и судбоносног сукоба Срба са Турцима, доживела своју нову и дефинитивну историјску конкретизацију. Ми, разуме се, не знамо име тог ранијег попришта, или ранијих попришта, ако узмемо да се дата епска садржина могла током векова у више наврата заодевати новим историјским рухом. Стога користимо назив Пракосово као ознаку за ту хипо- тетичну епску традицију за коју нам догађај по којем смо је назвали предста- вља само полазну тачку од које ће се наше истраживање одвијати унатраг, у дубине прошлости. У сличном смислу говорићемо о „Пра-Милошу“, „Пра- -Лазару“ као прототипима епских јунака који у нашем епу носе имена датих историјских личности.
Кључне речи:
Срби / епска поезија / Словени / епска поезија / индоевропска епика / Serbian epics / Indo-European epics / Slavic epicsИзвор:
2002Издавач:
- Београд : Балканолошки институт САНУ
Колекције
Институција/група
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASATY - BOOK AU - Лома, Александар PY - 2002 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10940 AB - Ова књига има један наслов који звучи необично, можда загонетно, и један поднаслов који га само делимично појашњава. Стога ћу најпре покуша- ти да укратко и што јасније оцртам проблем којим ћемо се бавити на страни- цама које следе. Шта значи Пракосово? Предметком пра- у научним сложе- ницама означавамо нешто што спада у прошлост с ону страну наших пози- тивних знања. ПраисториЈа неке појаве је онај период њеног постојања који претходи времену од када је она забележена у расположивим историјским изворима. У том смислу, кованица Пракосово означава јуначке песме о боју на Косову у облику у којем су оне постојале — боље речено, могле постојати — у доба не само пре њихових најранијих записа, и не само пре још ранијих посредних сведочанстава о постојању и развитку косовске епопеје и легенде, него и пре самог историјског догађаја о којем те песме говоре, битке између Срба и Турака на Косову пољу на Видовдан 1389. године. Некоме се оваква дефиниција може учинити апсурдна: како се могло певати о догађају које се још није догодио? Треба, међутим, указати на условност ознака са пра-. На пример, Прасловени су за нас преци историјски познатих Словена, како год да су се звали, Словени или слично или сасвим друкчије. Исто тако легитимна је претпоставка да су Срби и пре 1389. поседовали епску традицију о великом одсудном боју са одређеним главним ликовима и мотивима која је до та- да била везана за неку другу, ранију конкретну битку и њене судеонике, да би тада, под снажним утицајем великог и судбоносног сукоба Срба са Турцима, доживела своју нову и дефинитивну историјску конкретизацију. Ми, разуме се, не знамо име тог ранијег попришта, или ранијих попришта, ако узмемо да се дата епска садржина могла током векова у више наврата заодевати новим историјским рухом. Стога користимо назив Пракосово као ознаку за ту хипо- тетичну епску традицију за коју нам догађај по којем смо је назвали предста- вља само полазну тачку од које ће се наше истраживање одвијати унатраг, у дубине прошлости. У сличном смислу говорићемо о „Пра-Милошу“, „Пра- -Лазару“ као прототипима епских јунака који у нашем епу носе имена датих историјских личности. PB - Београд : Балканолошки институт САНУ T1 - Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике T1 - Prakosovo : the Slavic and Indo-European roots of the Serbian epics UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10940 ER -
@book{ author = "Лома, Александар", year = "2002", abstract = "Ова књига има један наслов који звучи необично, можда загонетно, и један поднаслов који га само делимично појашњава. Стога ћу најпре покуша- ти да укратко и што јасније оцртам проблем којим ћемо се бавити на страни- цама које следе. Шта значи Пракосово? Предметком пра- у научним сложе- ницама означавамо нешто што спада у прошлост с ону страну наших пози- тивних знања. ПраисториЈа неке појаве је онај период њеног постојања који претходи времену од када је она забележена у расположивим историјским изворима. У том смислу, кованица Пракосово означава јуначке песме о боју на Косову у облику у којем су оне постојале — боље речено, могле постојати — у доба не само пре њихових најранијих записа, и не само пре још ранијих посредних сведочанстава о постојању и развитку косовске епопеје и легенде, него и пре самог историјског догађаја о којем те песме говоре, битке између Срба и Турака на Косову пољу на Видовдан 1389. године. Некоме се оваква дефиниција може учинити апсурдна: како се могло певати о догађају које се још није догодио? Треба, међутим, указати на условност ознака са пра-. На пример, Прасловени су за нас преци историјски познатих Словена, како год да су се звали, Словени или слично или сасвим друкчије. Исто тако легитимна је претпоставка да су Срби и пре 1389. поседовали епску традицију о великом одсудном боју са одређеним главним ликовима и мотивима која је до та- да била везана за неку другу, ранију конкретну битку и њене судеонике, да би тада, под снажним утицајем великог и судбоносног сукоба Срба са Турцима, доживела своју нову и дефинитивну историјску конкретизацију. Ми, разуме се, не знамо име тог ранијег попришта, или ранијих попришта, ако узмемо да се дата епска садржина могла током векова у више наврата заодевати новим историјским рухом. Стога користимо назив Пракосово као ознаку за ту хипо- тетичну епску традицију за коју нам догађај по којем смо је назвали предста- вља само полазну тачку од које ће се наше истраживање одвијати унатраг, у дубине прошлости. У сличном смислу говорићемо о „Пра-Милошу“, „Пра- -Лазару“ као прототипима епских јунака који у нашем епу носе имена датих историјских личности.", publisher = "Београд : Балканолошки институт САНУ", title = "Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике, Prakosovo : the Slavic and Indo-European roots of the Serbian epics", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10940" }
Лома, А.. (2002). Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике. Београд : Балканолошки институт САНУ.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10940
Лома А. Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике. 2002;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10940 .
Лома, Александар, "Пракосово : словенски и индоевропски корени српске епике" (2002), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10940 .