Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе
Water Bulls of Balkan and other World’s Traditions: Origins of Conception
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Напори да се објасни порекло веровања у воденог бика (етнографски
потврђено у Србији, Македонији и Бугарској, без потврда у другим словенским
традицијама) до сада су били формулисани у две хипотезе, у којима се предања о
убијању воденог бика повезују са: 1) атинским буфонијама ; 2) митраистичком сценом
таурохтоније. У раду се полемише о поменутим хипотезама и износе се њихове
слабости. Предлаже се скретање пажње ка воденим биковима других светских
традиција, малобројних, али постојећих, а с циљем да се компаративном методом
установи степен и садржај међусобног поклапања међу њима, а тиме и вероватноће
заједничких корена. Резултати указују на висок ниво подударности у детаљима који се
тичу изгледа, станишта, особина и понашања водених бикова, као и феномена који су
вези са њима (прорицање, гром, муња, олуја, лечење). Ово наводи на закључак да се
ради о изузетно архаичној представи, са заједничким, иако неизвесним извором.
Животност религијско-магијске функционалности водених... бикова унутар
анимистичке праксе народа Којсан указује на анимистичко порекло представе, која би
могла да буде у корену еволутивно каснијих представа о боговима олује. Предлаже се
даље истраживање у том правцу.
The efforts to determine the origin of beliefs in the aquatic daimon called water bull (which
are ethnographically attested in Serbia, Macedonia and Bulgaria), and for which there have
not been found parallels in other Slavic traditions, led the scholarship to see it as a recidive
from the Greco-Roman period. The two major hypotheses tried to link the stories about
killing of the water bull with: 1) the Athenian bouphonia; 2) the mithraic scene of
tauroctony. Thе paper discusses these hypotheses and their weaknesses, and proposes a new
approach: shifting attention towards other worlds’ traditions in which the water bulls are
attested – those of Yakuts, Mongols, Celts, Mapuche, Khoekhoe and San – with the aim to establish the level, and determine the type of the possible similarities between them. The
results of the comparative analysis show a very high degree of overlapping of ideas – those
that probably were parts of a pristine concept of a water bull. They concern: the appea...rance,
habitat, characteristics, behavior, as well as a number of phenomena associated with water
bulls (predictions, thunder, lightning, storm, medicine). This leads the author to conclude
that the conception of the water bull is very archaic and probably originating from a same,
although uncertain source, which cannot be explained by intercultural contacts. The beliefs
and the religious and magical practice of the Khoisan show that water bulls operate
functionally – with the fullness of their religious potential – in animistic type of religious
traditions (where the origin of the concept should be looked for). This indicates that these
animistic ideas might lie at the root of the bull-like features of the storm gods from the
posterior polytheistic religions. Further investigation in this direction is proposed.
Кључне речи:
водени бик / Балкан / Келти / Мапуче / Којсан / water bull / Balkan / Celtic / Mapuche / KhoisanИзвор:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2016, 64, 1, 163-177Издавач:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Финансирање / пројекти:
- Интердисциплинарно истраживање културног и језичког наслеђа Србије. Израда мултимедијалног интернет портала ""Појмовник српске културе"" (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47016)
Напомена:
- Тема броја – Срби и Словенци: миграције, сусрети људи, идеја и идеологија (ур. Лада Стевановић) / Topic of the Issue – Serbs and Slovenians: Migrations, Meeting of People, Ideas and Ideologies (ed. Lada Stevanović)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/157/114https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7709
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Трубарац Матић, Ђорђина PY - 2016 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/157/114 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7709 AB - Напори да се објасни порекло веровања у воденог бика (етнографски потврђено у Србији, Македонији и Бугарској, без потврда у другим словенским традицијама) до сада су били формулисани у две хипотезе, у којима се предања о убијању воденог бика повезују са: 1) атинским буфонијама ; 2) митраистичком сценом таурохтоније. У раду се полемише о поменутим хипотезама и износе се њихове слабости. Предлаже се скретање пажње ка воденим биковима других светских традиција, малобројних, али постојећих, а с циљем да се компаративном методом установи степен и садржај међусобног поклапања међу њима, а тиме и вероватноће заједничких корена. Резултати указују на висок ниво подударности у детаљима који се тичу изгледа, станишта, особина и понашања водених бикова, као и феномена који су вези са њима (прорицање, гром, муња, олуја, лечење). Ово наводи на закључак да се ради о изузетно архаичној представи, са заједничким, иако неизвесним извором. Животност религијско-магијске функционалности водених бикова унутар анимистичке праксе народа Којсан указује на анимистичко порекло представе, која би могла да буде у корену еволутивно каснијих представа о боговима олује. Предлаже се даље истраживање у том правцу. AB - The efforts to determine the origin of beliefs in the aquatic daimon called water bull (which are ethnographically attested in Serbia, Macedonia and Bulgaria), and for which there have not been found parallels in other Slavic traditions, led the scholarship to see it as a recidive from the Greco-Roman period. The two major hypotheses tried to link the stories about killing of the water bull with: 1) the Athenian bouphonia; 2) the mithraic scene of tauroctony. Thе paper discusses these hypotheses and their weaknesses, and proposes a new approach: shifting attention towards other worlds’ traditions in which the water bulls are attested – those of Yakuts, Mongols, Celts, Mapuche, Khoekhoe and San – with the aim to establish the level, and determine the type of the possible similarities between them. The results of the comparative analysis show a very high degree of overlapping of ideas – those that probably were parts of a pristine concept of a water bull. They concern: the appearance, habitat, characteristics, behavior, as well as a number of phenomena associated with water bulls (predictions, thunder, lightning, storm, medicine). This leads the author to conclude that the conception of the water bull is very archaic and probably originating from a same, although uncertain source, which cannot be explained by intercultural contacts. The beliefs and the religious and magical practice of the Khoisan show that water bulls operate functionally – with the fullness of their religious potential – in animistic type of religious traditions (where the origin of the concept should be looked for). This indicates that these animistic ideas might lie at the root of the bull-like features of the storm gods from the posterior polytheistic religions. Further investigation in this direction is proposed. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе T1 - Water Bulls of Balkan and other World’s Traditions: Origins of Conception SP - 163 EP - 177 VL - 64 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1601163T UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7709 ER -
@article{ author = "Трубарац Матић, Ђорђина", year = "2016", abstract = "Напори да се објасни порекло веровања у воденог бика (етнографски потврђено у Србији, Македонији и Бугарској, без потврда у другим словенским традицијама) до сада су били формулисани у две хипотезе, у којима се предања о убијању воденог бика повезују са: 1) атинским буфонијама ; 2) митраистичком сценом таурохтоније. У раду се полемише о поменутим хипотезама и износе се њихове слабости. Предлаже се скретање пажње ка воденим биковима других светских традиција, малобројних, али постојећих, а с циљем да се компаративном методом установи степен и садржај међусобног поклапања међу њима, а тиме и вероватноће заједничких корена. Резултати указују на висок ниво подударности у детаљима који се тичу изгледа, станишта, особина и понашања водених бикова, као и феномена који су вези са њима (прорицање, гром, муња, олуја, лечење). Ово наводи на закључак да се ради о изузетно архаичној представи, са заједничким, иако неизвесним извором. Животност религијско-магијске функционалности водених бикова унутар анимистичке праксе народа Којсан указује на анимистичко порекло представе, која би могла да буде у корену еволутивно каснијих представа о боговима олује. Предлаже се даље истраживање у том правцу., The efforts to determine the origin of beliefs in the aquatic daimon called water bull (which are ethnographically attested in Serbia, Macedonia and Bulgaria), and for which there have not been found parallels in other Slavic traditions, led the scholarship to see it as a recidive from the Greco-Roman period. The two major hypotheses tried to link the stories about killing of the water bull with: 1) the Athenian bouphonia; 2) the mithraic scene of tauroctony. Thе paper discusses these hypotheses and their weaknesses, and proposes a new approach: shifting attention towards other worlds’ traditions in which the water bulls are attested – those of Yakuts, Mongols, Celts, Mapuche, Khoekhoe and San – with the aim to establish the level, and determine the type of the possible similarities between them. The results of the comparative analysis show a very high degree of overlapping of ideas – those that probably were parts of a pristine concept of a water bull. They concern: the appearance, habitat, characteristics, behavior, as well as a number of phenomena associated with water bulls (predictions, thunder, lightning, storm, medicine). This leads the author to conclude that the conception of the water bull is very archaic and probably originating from a same, although uncertain source, which cannot be explained by intercultural contacts. The beliefs and the religious and magical practice of the Khoisan show that water bulls operate functionally – with the fullness of their religious potential – in animistic type of religious traditions (where the origin of the concept should be looked for). This indicates that these animistic ideas might lie at the root of the bull-like features of the storm gods from the posterior polytheistic religions. Further investigation in this direction is proposed.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе, Water Bulls of Balkan and other World’s Traditions: Origins of Conception", pages = "163-177", volume = "64", number = "1", doi = "10.2298/GEI1601163T", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7709" }
Трубарац Матић, Ђ.. (2016). Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 64(1), 163-177. https://doi.org/10.2298/GEI1601163T https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7709
Трубарац Матић Ђ. Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2016;64(1):163-177. doi:10.2298/GEI1601163T https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7709 .
Трубарац Матић, Ђорђина, "Водени бик балканских и других светских традиција: порекло представе" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 64, no. 1 (2016):163-177, https://doi.org/10.2298/GEI1601163T ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7709 .