Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји
Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории
Апстракт
У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из
угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку,
који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности
Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа-
лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је
латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји
Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања,
који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање
дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног
окружења и искуства.
В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен
в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для
развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII
века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур-
ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального
обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма-
тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте
бытового окружения и жизненного опыта.
The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints
of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines.
In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided,
amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the
key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent
proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is
point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern
Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the
influence of foreign methodologists.
Кључне речи:
Захарија Орфелин / Захарий Орфелин / Zaharija Orfelin / Primer / cultural history / teaching primers / didactics of language / Букварь / история культуры / обучение по букварю / лингводидактика / Буквар / културна историја / букварска настава / лингводидактикаИзвор:
Јужнословенски филолог, 2016, 72, 3-4, 159-175Издавач:
- Београд : Институт за српски језик САНУ
- Београд : Српска академија наука и уметности
TY - JOUR AU - Јањић, Мaрина С. PY - 2016 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6431 AB - У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку, који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа- лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања, који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног окружења и искуства. AB - В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур- ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма- тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте бытового окружения и жизненного опыта. AB - The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines. In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided, amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the influence of foreign methodologists. PB - Београд : Институт за српски језик САНУ PB - Београд : Српска академија наука и уметности T2 - Јужнословенски филолог T1 - Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји T1 - Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории T1 - Zaharija Orfelin’s Primer and its Place in Serbian Cultural History SP - 159 EP - 175 VL - 72 IS - 3-4 DO - 10.2298/JFI1604159J UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431 ER -
@article{ author = "Јањић, Мaрина С.", year = "2016", abstract = "У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку, који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа- лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања, који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног окружења и искуства., В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур- ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма- тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте бытового окружения и жизненного опыта., The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines. In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided, amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the influence of foreign methodologists.", publisher = "Београд : Институт за српски језик САНУ, Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Јужнословенски филолог", title = "Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји, Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории, Zaharija Orfelin’s Primer and its Place in Serbian Cultural History", pages = "159-175", volume = "72", number = "3-4", doi = "10.2298/JFI1604159J", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431" }
Јањић, М. С.. (2016). Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји. in Јужнословенски филолог Београд : Институт за српски језик САНУ., 72(3-4), 159-175. https://doi.org/10.2298/JFI1604159J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431
Јањић МС. Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји. in Јужнословенски филолог. 2016;72(3-4):159-175. doi:10.2298/JFI1604159J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431 .
Јањић, Мaрина С., "Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји" in Јужнословенски филолог, 72, no. 3-4 (2016):159-175, https://doi.org/10.2298/JFI1604159J ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431 .